Tuesday, July 27, 2004

BUAH CINTA
BERSYUKUR
kepadaNYA kerana kami suami isteri telah dikurniakan tiga orang anak sebagai penyambung zuriat. Alhamdulillah. Harap-harap, buah cinta kami akan membesar dengan penuh iman di dada dan dengan kejayaan dalam tangan masing-masing. Saya percaya bukan saya saja berharap begitu. Semua ibu dan bapa juga berharap perkara yang serupa. Tidak kiralah hanya ada anak tunggal, dialah jantung, dialah permata. Atau ada anak perempuan semuanya - anak dara berderet-deret! Atau ada enam orang anak lelaki! Hero-hero semuanya! Syukurlah.

Tetapi bayangkan pasangan yang tidak atau belum lagi dikurniakan buah cinta. Puas menunggu bertahun-tahun, puas berusaha pelbagai ikhtiar tetapi masih belum dikurniakan rezeki untuk menimang cahayamata. Seorang kawan saya baru sahaja keguguran. Ini adalah untuk kali yang ke 10 dalam masa lima tahun. Paling lama baby hanya empat bulan saja dalam perut. Paling akhir bulan lalu. Bayinya hanya dua bulan sahaja dalam perut. Hari pertama masuk kerja setelah bercuti dua bulan, dia keguguran lagi... "Susahnya nak dapat baby... suami dah warning," katanya.
Alangkah tak adilnya, kenapa perlu warning isteri yang sedang bersedih? Mesej saya jelas: Trauma yang dilalui mesti dikongsi. Bukan diletak semuanya ke bahu isteri.

* Dedikasi buat Laila & Zeera Abadi (tambahan)

No comments: