Monday, May 24, 2004

BELANG SIAPA LEBIH HEBAT?

A'kum;
I'm back! Dari hutan banat di Broga, Semenyih, Negeri Sembilan, kini saya sudah kembali ke Kuala Lumpur. Dua hari satu malam tanpa suratkhabar, tanpa telefon/h.phone, tanpa elektrik, sure tanpa televisyen, radio dan tanpa aircond, kami bersungguh-sungguh menetapkan hati bahawa yes we can survive! Bukan sahaja harimau malah kalau ular datang menggigit kami akan menggigit ular itu semula kerana kami lebih ular daripada ular itu!

Sebut tentang ular dan harimau (haiwan)saya teringat tentang pelbagai bidalan tentang haiwan. Begitu jugalah ramai yang mengatakan - Ada banyak haiwan dalam kelompok manusia tetapi tidak ada manusia dalam kelompok haiwan. Sampai ada bidalan haiwan yang merujuk pada manusia. Contohnya; mati katak; haruan makan anak; macam kerbau dicucuk hidungnya dan banyak lagi. Semua itu menunjukkan betapa hebatnya manusia dibandingkan dengan haiwan!

Cuba perhati pepatah ini pula : HARIMAU MATI MENINGGALKAN BELANG, BILA MANUSIA MATI, BARULAH NAMPAK BELANGNYA! Silalah rujuk pepatah ini dengan beberapa laporan akhbar akhir-akhir ini dan silalah buat intrepetasi sendiri. (Bagi saya sepatutnya dibicarakan di mahkamah tertutup saja)

No comments: