Tuesday, February 10, 2004

SANDIWARA AL MAUNAH

SAYA
mengenali penulis Zabidi Mohamed, yang juga bekas seorang Majistret ketika Karangkraf masih berpejabat di Taman Tun Dr.Ismail. Ketika itu beliau sudah menghasilkan bukunya berjudul Tersungkur di Pintu Syurga (tentang pertubuhan Al-Arqam yang pernah dianggotainya). Beberapa kali berjumpa selepas itu sama ada di pejabatnya di Uncang Emas 3 di Cheras ataupun dia datang sendiri ke pejabat, hubungan kami menjadi semakin rapat.

Baru-baru ini beliau hadir ke pejabat baru kami di Shah Alam ini membawa buku barunya berjudul MAUNAH - Kebenaran yang Sebenar (The Naked Truth). Sebelum buku tentang Maunah ini beliau juga telah menghasilkan buku berjudul Lelaki Melayu Terakhir menyentuh mengenai pergolakan politik di Malaysia berikutan tersingikirnya Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada kabinet Malaysia.

Peristiwa rompakan senjata di kem tentera di Grik dan Kuala Rut Perak pada 2 Julai 2000 oleh sekumpulan ahli Persaudaraan Ilmu Dalam Al-Maunah bukan saja menggemparkan negara tetapi menimbulkan spekulasi - itulah yang dinyatakan dalam buku setebal 339 halaman ini.

Dengan berpakaian celoreng bagaikan anggota tentera, menaiki trak tentera dan bersenjata lengkap, mereka berjaya melarikan 119 senjata automatik dan lebih 5000 butir peluru telah diisikan dalam tiga buah pajerao yang telah di cat ala kereta tentera. Modus operandinya - rompakan dan menawan negara.

Banyak persoalan dan teori telah diutarakan khususnya mengenai bagaimana anggot Al Maunah boleh menyerah diri dengan begitu mudahh selepas diperdengarkan dengan lagu Getaran Jiwa dendangan Allahyarham P. Ramlee. Lebih menghairankan, selepas merompak, ketua mereka Mohd Amin boleh singgah minum di gerai berhampiran kawasan kejadian rompakan berlaku.

Jika dibandingkan dengan buku-buku sebelum ini, tulisan Zabidi kali ini lebih mantap. Selain berjaya membongkar misteri yang menyelubungi kumpulan ini di Sauk, Zabidi juga berjaya memperlihatkan kepada saya mengenai personaliti, psikologi dan sikap angngoa Maunah yang sebenar sama ada sebelum, semasa dan selepas berlakunya insiden tersebut. Ini termasuk apa yang berlaku di lokap dan dalam mahkamah. Ini kerana beliau merupakan peguam kepada salah seorang anggota Al Maunah berkenaan.

* Buku ini telah mula berada di pasaran sebulan lalu dan turut dijual di Toko Buku Haji Yaacob - kedai buku yang menawarkan diskaun menarik di Kumpulan Karangkraf.

* Lihat gambar saya bersama Zabidi dalam Koleksi Foto.

No comments: