Thursday, February 19, 2004

GAJI TAK BERKAT, TAK LEKAT

HARI
ini saya ingin menyambung tentang tulisan ringkas semalam. Ianya ialah tentang KEJUJURAN dalam pekerjaan. Tidak dinafikan kejujuran sejati yang tertanam dalam hati setiap warga kerja mampu manambah produktiviti. Bagaimana? Bayangkan jika setiap individu berpegang kepada syariat. Tugas masing-masing akan dijalankan dengan jujur. Rasuah jauh sekali. Masa ditepati. Majikan diihormatii. Sementara itu majikan dan pegawai atasan pula menjaga kebajikan kakitangan bawahan. Bukankah ini suasana yang kundusif untuk hasil kerja yang maksima? Banyak kos boleh dikurangkan.

Ada syarikat yang terpaksa memperuntukkan sejumlah wang untuk memasang kamera. Semua ini untuk memastikan tidak berlaku penyelewengan dan pembaziran tenaga. Pelbagai borang dan proses birokrasi terpaksa diadakan. Penguatkuasaan sahaja memerlukan kakitangan yang ramai.

Semua orang mengakui hakikat ini... tetapi persoalannya kebanyakan kita mahu supaya orang lain berubah dulu. Ada juga yang berkata kalau orang lain tidak jujur dan saya seorang saja yang jujur... tak kan ke mana. Sebenarnya keikhlasan dan keujujuran bekerja itu merupakan suatu berkat, agar wang gaji yang diterima setiap bulan akan menjadi bersih dan memberi kepuasan kepada kita. Kerana wang gaji itulah yang akan menjadi darah daging kita dan juga anak-anak.

No comments: