Monday, February 16, 2004

KOTA ASIA PALING MAHAL

TAHUKAH anda kota mana di Asia yang taraf hidupnya paling mahal untuk tahun 2003? Jawapannya nombor satu ialah Tokyo dan nombor dua, Osaka. Demikian menurut kajian kos sara hidup yang dijalankan oleh Unit Risikan Economist.

Kedudukan kedua-dua banda raya itu kekal seperti 2002. Tokyo, Osaka, Hong Kong( no.4) dan Singapura (no.12) masih menjadi empat bandar raya termahal di rantau Asia Pasifik. Seoul melonjak dari nombor 21 pada 2002 ke nombor 13 pada tahun lalu. Peningkatan ini disebabkan nilai mata wang won yang terus kukuh.

Kedudukan semua bandar raya di tanah besar China merosot tahun lalu berikutan negara itu mengalami kadar inflasi yang negatif dan menyebabkan harga barangan turun. Misalnya kedudukan Beijing jatuh ke nombor 19 dariapda nombor 10 pada 2002 manakala Shanghai dari nombor 14 ke nombor 27. Namun begitu separuh daripada 14 kota raya termahal di Asia terletak di China.

Satu perempat daripada 50 kota raya paling murah di dunia pula terletak di Asia Tenggara dan Asia Selatan. Manila ialah bandaraya termurah di Asia Tenggara manakala Ho Chi Minh menjadi bandara raya termahal di rantau itu selepas Singapura.

Kadar ini dilakukan dengan membandingkan harga dan barangan di 134 bandar raya di seluruh dunia. New York dijadikan sebagai indeks asas 100 sebagai perbandingan.

Oleh itu rasanya jika waktu pagi kita bersarapan nasi lemak dengan lauk sambal udang, lapan biji kacang tanah goreng (satu dah pahit), lima ekor ikan bilis goreng yang dah tak rangup dan tak ada timun dicampur dengan harga teh tarik lalu, makcik gemuk di tepi jalan berkenaan meletakkan harga RM2.50 masih bolehlah kita katakan murah berbanding dengan harga sekeping roti canai di London yang kononnya berharga RM7.00 sekeping - Asia Inc.

No comments: