Thursday, February 26, 2004

JATUH HATI...

MENERUSI
Buletin Utama saya melihat sikap gentleman Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng dalam menyelesaikan isu tentang tabung bantuan pesakit kronik. Beliau amat berwibawa, very macho, cool, sopan dan amat tenang dalam berkata-kata hingga pada satu ketika beliau kelihatan seperti `pasrah'.

Memanglah isu ini tengah hangat masa kini. Kes ini amat mencabar sesiapa sahaja jika hal berkenaan terkena batang hidung sendiri. Bagaimanapun sebagai orang politik beliau melihat semua sudut, itulah yang dikatakannya sambil tersenyum sebagai `ada agenda pihak tertentu' (sambil tersenyum!).

Sehari dua ini banyak menteri atau orang kenamaan yang hot dengan pelbagai isu. Saya suka membandingkan reaksi menteri atau orang kenamaan berkenaan dalam mempertahankan diri masing-masing. Ada yang melenting tak tentu hala, ada yang mencarut, ada yang hentak-hentak meja, menunding-nunding jari dan pelbagai lagi aksi marah bercampur protes.

Dalam kes Datuk Chua Jui Meng, sebagai wartawan saya melihat isu yang timbul sebagai satu salah faham sahaja. Dalam hal ini wartawan bukanlah penentu keputusan sama ada berita yang ditulisnya akan tersiar seperti yang dimaksudkannya. Ini kerana mengikut pangkat, selepas dia ada ketua unitnya, ada penyunting, pengarang, ketua pengarang dan kemudian tuan punya syarikat akhbar itu. Ada banyak pihak campur tangan tetapi kebiasaannya wartawan dipersalahkan.

Bagaimanapun saya salute dengan sikap Menteri Kesihatan kita, a former lawyer - beliau menjawab ketegangan dengan jiwa, dengan psikologi.


No comments: