Thursday, January 15, 2004

WARTAWAN DULU; WARTAWAN SEKARANG

SEORANG wartawan yang amat saya hormati sejak dulu ialah Saudara Rosli Ismail. Beliau adalah bekas wartawan sebuah majalah kemudian bertukar kerja dan menjadi wartawan kanan sebuah akhbar harian. Kini beliau mengendalikan halaman e-akhbar bersama beberapa orang rakan seangkatan dengannya.

Apa yang ingin saya katakan di sini ialah, sebagai wartawan vateran beliau telah melalui detik-detik perubahan cara kerja seorang wartawan bermula dengan mesen taip hingga ke dunia komputer. Bermula dengan mesen telefax kini sudah ke dunia internet. Begitu juga dengan dunia kamera hitam putih hingga ke dunia gambar warna warni, kemudian ke era gambar digital dan super impulse.

Hari ini di laman web e-akhbar yang dikendallikan oleh Rosli saya membaca nostalgia menarik ini. Sebagai wartawan dan editor dan kini ditugaskan ke peringkat pengurusan, saya pun turut serta mengalami perubahan-perubahan yang boleh dikatakan bersejarah ini. Silalah anda semua membaca artikel tulisan beliau hari ini di lamannya; DI SINI

Terima kasih Rosli! Rambut masih gondrongkah?

No comments: