Tuesday, January 13, 2004

ANDA PEKERJA YANG BAGAIMANA?

1. MENGELUH DAN MENGELUH

Pekerja yang suka mengeluh adalah jenis mereka yang tidak boleh mengatasi masalahnya sendiri. Bagaimana mengenalinya? Pekerja ini akan mengeluh tiap kali ada masa terluang. Keluhannya mudah; kerja bertimbun, majikan yang cerewet, kurang kemudahan di tempat kerja dll

2. BEKERJA TIDAK DITAHAP MAKSIMUM
Biasanya mereka jenis yang tidak suka cabaran. MUdah puas hati dengan pekerjaan dan menyelesaikan pekerjaannya seadanya. Pekerja ini tidak memiliki motivasi kerja, enggan berusaha lebih baik apalagi jika majikan kurang memerhati.

3. TAKUT DENGAN TUGAS BARU
Tugas baru sama dengan cabaran baru. Orang atasan akan menilai anda jika sering menolak tugasan baru dengan pelbagai alasan. Lama kelamaan pihak atasan akan mengecap anda sebagai pekerja yang enggan maju. Jangan hairan jika perangai ini diteruskan anda mungkin langsung tidak mendapat kenaikan pangkat.

4. MENGELAK PIHAK ATASAN
Menghindar bertemu majikan atau bos kerana menghindari tugas tambahan sama ertinya dengan menjauhi kenaikan pangkat atau gaji. Dekat atau akrab dengan atasan akan melancarkan jalan karier seseorang. Jangan sampai membodek. Pegang teguh profesionalisme kerja.

5. SERING MENGHILANG
Kredibiliti pekerjaan akan hancur jika sering mengamalkan sikap menghilang dari pejabat. Keluar tanpa pengetahuan atau alasan atau curi-curi ponteng memang bukan sikap yang baik.

6. TIDAK PEDULI PERSEKITARAN
Fokus terhadap pekerjaan memang bagus tetapi ini bukan bererti anda tidak peduli dengan persekitaran kerja. Bayangkan, jika anda sukses dalam karier tetapi tidak mampu bergaul, bak kera sumbang?

Rasanya inilah antara tips yang dapat saya kutip bagaimana seseorang itu cemerlang dalam kerjaya. Ramai di sekeliling kita yang sudah berjaya dan adalah tidak rugi jika kita membuat beberapa kesimpulan bagaimana mereka boleh meniti tangga jaya itu. Saya selalu beranggapan; jadilah manusia yang dihormati dan disegani daripada menjadi manusia yang digeruni.

No comments: