Wednesday, November 19, 2003

JANGAN PERANGKAP ANAK-ANAK

MINGGU terakhir menjelang cuti lebaran, kesibukan terasa berganda. Mengikut perancangan semuanya mesti beres sebelum 21 November. Mana-mana jabatan editorial yang belum melengkapkan edisi Januari mesti stay back. Begitu juga dengan jabatan grafik. Designer juga mesti stay back. Dikala begini semangat berpasukan begitu teruji. Semuanya tiada masalah dan itulah yang kami lalui sejak bertahun-tahun lalu.

Apabila mula bertugas pada 1 Disember nanti edisi Februari pula disentuh. Lumrahnya selepas hari raya, waktu itulah juga bab rendang hangit, biskut hangus, lontong basi atau hal ketupat rentung dan insiden bermasam muka pagi raya sudah semestinya mengisi agenda. Biasanya ketika ini produktviti menurun. Sebab itulah persiapan pada November amat penting.

Bermasam muka kerana giliran balik kampung? Seorang kawan saya berasal dari Johor, suami pula dari Kelantan dan mereka bekerja di Kuala Lumpur. Isteri ada sebab hendak beraya di Johor, begitu juga suami ada alasan kukuh hendak beraya di Kelantan. Akibat tidak mahu mengalah mereka berhariraya berasingan, mengikut rancangan sendiri-sendiri. Anak-anak? Mereka terperangkap dalam dilema mak bapa.

Puncanya - tidak mahu mengalah.

Sifat tidak mahu mengalah inilah juga yang mengakibatkan berlakunya kemalangan di musim perayaan. Masing-masing mementingkan diri sendiri. Rasanya tidaklah jatuh martabat seseorang jika kita bersedia mengalah. Malah kita akan disanjung tinggi pula.Tapi ingat, mengalah hari ini untuk kita bangkit di hari esok...!

No comments: