Saturday, November 22, 2003

DUGAAN RAMADAN

HARI ini Sabtu yang pasti memenatkan. Ketika ini jam sudah satu setengah tengahari, letihnya semacam saja. Kenapa? Banyak sebab kerana banyak kerja... maklumlah tak berapa hari sahaja lagi nak hari raya. Tentulah kerja makin berganda. Semuanya kerja orang perempuan. Suami kata boleh tolong? Eh nak suruh hubby buat apa ya... oh ya, tolonglah apa saja yang patut.

Antara kerja-kerja separuh akhir menjelang Syawal ini ialah menjahit langsir. Dah dua hari, tak habis-habis jahit lagi. Langsir di rumah ni bukanlah langsir baru, rasanya dah empat tahun mengguna langsir yang sama. Oleh itu tak mengapalah, tahun ini keluar duit sikit menjahit langsir baru. Jahit sendiri - jimat banyak! Bukan yang mahal, beli yang murah tapi nampak macam mahal...

Sebelum tutup mesen jahit telefon emak dulu... dan tak lama kemudian emak hantar tiga helai kain batiknya dan tiga helai kain pelekat abah untuk dijahit. Slack dan jeans anak-anak yang baru dibeli pun kena repair kakinya. Labuh teramat.

Menukar cadar dan sarung bantal pun meletihkan. Berpeluh jugaklah. Mujur anak tak ramai, tiga orang. Jadi tiga set cadar dan bantal anak-anak dicampur dengan satu set kami suami isteri... aduh!

Kemudian menukar hamparan pula. Ini lagilah membuatkan puasa makin memenatkan. Alamak... bila fikir semula, kenapalah tak buat sikit-sikit sebelum puasa? Jadi bulan puasa ni taklah semuanya kena buat serentak. Tapi fikir-fikir semula, sebelum puasa sibuk hal yang lainlah pulak.

Berhenti seketika selepas Zohor inilah masa untuk rehat sekejap.
Alhamdulillah...


No comments: