Wednesday, November 12, 2003

8 ALASAN

ADA banyak sebab mengapa arahan kita hasilnya kurang menepati kehendak. Katakanlah jika saya mahu sesebuah majalah itu siap tepat pada waktunya. Tetapi ada beberapa halangan datang dan biasanya saya minta sebab kenapa lambat. 3 alasan logik dan 5 alasan tak logik.

Ada yang menjawab 3 alasan logik majalah lambat:
-kerana server down
- isteri bersalin/suami sakit - saya cuti
- appointment batal last minute

Manakala 5 alasan tak logik:
- saya sampai, function dah habis
- recorder rosak, tak boleh pusing
- lupa ada assignment
- tak ada transport
- saya sesat

Lumrahnya lima alasan yang tak konkrit ini telah menghapuskan kualiti tiga alasan logik. Sedangkan alasan logik tu boleh diterima pakai dan relevan. Kebiasannya yang dibesar-besarkan itulah yang menjadikan kita makin ke belakang dan asyik mengulangi kesilapan serupa.

Sekarang cuba fikir sendiri 3 alasan logik dan 5 alasan tak logik kenapa setiap hari kita seronok nak baca blog kawan-kawan...


No comments: