Tuesday, August 12, 2008

MELAYU DAN ISLAM, DARAH DAGING SAYA
HARI
ini saya ingin menyentuh bab politik sedikit (sebanyak). Maaflah kepada yang tidak minat dengan politik (tak maafkan saya pun tak mengapa).

Statment saya: Apa Peranan Zaid Ibrahim Sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri?

Apakah beliau telah berhenti menjadi menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang? Di mana beliau kini? Kenapa dia senyap sahaja semenjak dua menjak ini? Kenapa dia tidak memberi sebarang ulasan berhubung kontroversi ekoran tindakan Majlis Peguam?

Bila Ahmad Zahid Hamidi bersuara isu ini, kita tahu itu kuasa dia. Sepatutnya menteri yang ditugaskan menjaga undang-undang (Zaid) harus melakukan sesuatu. Sepatutnya beliau harus bangkit memberi pandangan mengenai hal itu dari sudut kepentingan negara dan bangsa.

Betullah, apabila Abdullah Ahmad Badawi lantik bekas ahli Parlimen Kota Bharu itu jadi menteri ramai yang mempertikai. Zaid dilihat liberal dan anti Islam dikira akan menimbulkan masalah (kata ramai orang). Mulanya memang saya anggap Pak Lah bergurau melantik Zaid. Rupanya gurauan itu juga amat menjengkelkan.

Kata saya: Sebagai menteri Zaid mesti mendokong semangat perlembagaan negara dan bukannya menjalankan jarum pemikiran dan fahamannya.

Saya agak: Tindak tanduk Majlis Peguam itu mungkin sebahagian rancangan Zaid. Agaknya dia memang hendak buat reform terhadap sistem kehakiman. Dia terus berdiam, dia seperti bersetuju dan memberi restu secara senyap kepada Majlis Perguam.


Kata anda?

No comments: