Wednesday, August 20, 2008

DOA UNTUKNYA
SAYA
sayu membaca news dalam Berita Harian mengenai keadaan pencipta lirik terkenal, Abang Haron Abdulmajid yang kisahnya pernah saya paparkan di sini minggu lalu. Dia seorang penulis yang hebat. Liriknya banyak makna, tidak seperti lirik lagu hari ini yang maknanya selapis sahaja.

Kisah ketumbuhan di otaknya memang mengejutkan, ada tujuh! Dia tidak pernah mengadu sakit apa-apa apabila kerap menelefon saya akhir-akhir ini dari Singapura. Rupanya dia tipu saya... semoga beliau cepat sembuh, atau kalau Tuhan mahu ambil nyawanya, janganlah biarkan dia menderita terlalu lama... kasihan juga pada anak- anak dan isterinya yang masih di Jogjakarta. Amin.

* Klik sini untuk membaca kisah beliau.


- Gambar dari Berita Harian

Sebenarnya sebelum S Amin Shahab dan arwah Loloq (sekitar 80-an, Haron Abdulmajid lebih dulu popular (sekitar 70-an. Bukanlah nak kata saya sudah kenal dia sejak 70-an (kalau begitu sudah tua sangatlah akak ni!). Perkenalan dengannya bermula apabila dia gemar membaca novel-novel saya. Katanya semua judul novel saya ada dalam simpanannya yang kebanyakan dibeli di Johor Bahru. Paling dia suka novel KUALA LUMPUR DI MANA SUAMIKU. Dia kata dia akan buat novel seperti itu dengan judul; JOGJAKARTA, DI MANA ISTERIKU. Saya alu-alukan.

Dia adalah pelajar saya yang lulus sampai boleh hasilkan novel - Ombak Jadi Saksi terbitan Buku Prima. Selepas itu saya cabar dia terus menulis dan menurut Encik Ali, Editor Buku Prima, novel terbaru beliau sedang dalam suntingan mereka. Oh sempatkah...?

Lagu Khayalan (Black Dog Bone), lagu-lagu Broery Marantika, Sharifah Aini, Sudirman Hj Arshad, Jamal Abdillah dan ramai lagi menggunakan khidmat Haron sebagai penulis lirik.

Mana mungkin kita lupa lagu raya Sudirman seperti Dari Jauh Ku Pohon Maaf, Tulis Nama atas Batu, Apa Khabar Orang Kampung... itu semua adalah lirik ciptaan Haron.

p/s saya copy paste di sini antara lirik ciptaan beliau.
Khayalan
Khayalan menjelma
Ketika fikiran melayang menjauh mengenangkanmu
Suaramu yang mesra mengalunkan lagu
Irama hatimu yang sepi
Aku dapat merasa engkau dalam derita
Kerna kasihmu tinggalkan pergi

Ku masih terdengar senandung duka mu
Yang engkau curahkan di malam itu
Wajahmu terbayang
Mengukir senyuman yang penuh kepahitan
Aku sungguh simpati
Akan nasib dirimu
Tapi apakan dayaku ini

Diriku sudah pun berpunya kekasih hati
Tak mungkin kutukar ganti
Pada mu yang datang dalam khayalan

Kau carilah pengganti
Agar kau gembira lagi
Usahlah kau mengganggu
Wajah muncul dalam khayalan


Ku Utuskan Doa
Setelah lama tak berjumpa
Ku dengar berita pilu
Jarimu telah bersarung cincin
Ikatan emas permata

Hasratku untuk menyuntingmu
Hancur lebur bagai debu
Kuutuskan doa yang ikhlas
Hingga ke jenjang pelamin

Kini engkau datang padaku
Bersama tangisanmu
Kau enggan bersanding dengannya
Pemuda tunanganmu

Kau rayu aku melamarmu
Sebagai suri hidupku
Tak rela aku kecewakan
Dia insan sejenisku

(Lagu : S Atan - Lirik : Haron Abdulmajid )


Si Gadis Ayu

Hey sigadis yang manis
Senyum di bibir terlukis
Hey si gadis yang ayu
Sebentar lagi kita bertemu

Wow Wow... gadis ayu
Lesung pipit di pipi
(Ayu) Senyummu menawan
Gadis ayu
Ku jangan dihampakan
(Ayu) Sungguh ayu

Hey si gadis nan manja
Aku telah jatuh cinta
Hey si gadis yang ayu
Kau kan jadi milikku

Wow Wow... gadis ayu
Lesung pipit di pipi
(Ayu) Senyummu menawan
Gadis ayu
Ku jangan dihampakan
(Ayu) Sungguh ayu

Gayamu lembut bila engkau menari
Kepintaranmu itu menarik hati

Hey si gadis yang manis
Senyum di bibir terlukis
Hey si gadis yang ayu
Sebentar lagi kita bertemu

Wow Wow... gadis ayu
Lesung pipit di pipi
(Ayu) Senyum mu menawan
Gadis ayu
Ku jangan dihampakan
(Ayu) Sungguh ayu

No comments: