Friday, October 7, 2005

TAK BOLEH! TAK BOLEH! TAK BOLEH!
ENTAH apa mood en.abg tahun ni, dia teringin nak berniaga pulak. Kebetulan dia ada dua pekerja yang sama-sama minat berniaga. So depa plan lepas waktu pejabat nak berniaga di bazar Ramadan. Hari ini dia mulakan bisnes tu. Siapa jadi mangsa memasak? Sayalah! Kebetulan hari ini ambik cuti tahunan, sebab nak uruskan beberapa urusan rumah di Shah Alam, hal api air, hal jumpa kontraktor dan sebagainya.

Plan A saya dah jadi Plan B. So operasi bermula awal pagi. Ke pasar dan balik memasak. Petang tepat pukul 3 dah mula angkat barang-barang ke bazar Ramadan. Saya tak yakin mulanya, boleh ke dia berniaga? Kalau keluarga saya memang dari nenek, sampai pada mak dan kami adik beradik memang kaki berniaga. Apa saja - kain baju, barang kemas, barang makanan, barang elektrik semua pernah kami adik beradik bisneskan. Yes kami pegang kata-kata Nabi Muhammad saw bahawa 90 peratus daripada rezeki datang daripada perniagaan. Sekarang nilah saya dah tak berapa aktif lagi, melainkan berniaga rumah sewa saja. Hahahha.... Tapi kakak di Kuantan masih lagi on bisnesnya dengan aneka barangan hatta dari Vietnam dsbnya.

Ok berbalik pada hal en.abg saya tu, habis berbuka puasa dia dah sampai rumah dan letak depan mata saya berapa yang dia dapat hari ini. Wah, terkejut sungguh! Hampir RM390! Tolak modal, dapat lebih kurang RM200. Kalau macam ni hari-hari, bestlah. Tapi kebetulan hari ni saya cuti. Kalau hari yang saya tak cuti nampaknya mak sayalah yang kena bantu en.abg. Kejap tadi telefon mak, tanya bolehkah? Mak kata ok, no problem. Tapi saya teruja le pulak... kalau saya ambik cuti tahunan sepanjang Ramadan ni boleh tak agaknya? Ah, belum tanya bos, tapi jawapannya saya dah tau. TAK BOLEH! TAK BOLEH! TAK BOLEH!

No comments: