Tuesday, October 4, 2005

SELAMATKAH?
SAYA sudah kembali bertugas di pejabat di Shah Alam, setelah tiga hari suntuk dan tiga malam nan suntuk di Kota Bharu, Kelantan. Kepala masih lagi `nenong-nenong' kerana insiden malam tadi. Sejak senja, Kota Bharu dilanda hujan lebat dengan kilat petir dan angin kuat. Flight malam tadi 9.40 dari KB (itupun dah terlewat dari jadual) penuh dengan insiden - kapalterbang terhoyong-hayang menempuh hujan, kilat dan gerombolan awan. Kejap ok kejap tak ok, budak-budak dah mula melalak, terjerit-jerit mengantuk campur takut. Pramugari pun sibuk ke hulu ke hilir, terhoyong-hayang, tersingkap-singkap skirt pendek tu...

Sampai KLIA memang dah lewat. Tunggu hampir 15 minit, bagasi semua penumpang tak muncul-muncul. Penumpang flight selepas itu dari Penang dan Kuching dah pun ambil barang masing-masing. Menguap, letih dan sakit hati ditenteramkan oleh Kak Habsah Hassan yang kebetulan sama flight.

Kesudahnya setelah hampir satu jam tunggu bagasi tak muncul-muncil pengumuman penting dibuat. Kami disuruh balik dulu, bagasi akan dihantar ke rumah, kemudian nanti. Ada insiden - bahan kimia berbahaya (entah siapa punya!) tumpah dalam kargo. Mak datuk... mungkin juga flight malam tadi meletup kat udara kalau bahan kimia berbahaya tu sungguh berkuasa! Bomba dah dipanggil untuk tentukan keadaan dan memang tak akan dapat bagasi malam itu juga.

Dalam perjalanan balik dok buat pelbagai andaian;
- kalau betul bahan kimia tu berkuasa, dah habis dah malam tadi.
- bagasi tu ada berbotol-botol budu kot?
- macamana nak gerenti bagasi saya tu selamat? Jangan-jangan sampai ke rumah orang lain. Sebabnya bagasi saya dua tapi hanya diberi satu tag?
- kalau dapat bagasi pun, jangan-jangan dah lencun kena air paip bomba.
- tak lencun kena air bomba/buih bomba, mungkin dah rosak sebab kena bahan kimia yang tumpah.
- ish... ish... ish...

Hari ni pulak terkejar-kejar sebab ada lawatan Deligasi Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Khaled Norden. Sampai entri ni ditulis, masih lagi terkenang-kenang buah pauh dalam bagasi di KLIA...

No comments: