Tuesday, September 28, 2004

RADIO
SAYA hanya mendengar radio ketika di dalam kereta sahaja. 45 minit pagi ketika ke pejabat dan 45 minit lagi waktu balik, atau kebetulan keluar pejabat waktu di antaranya, masa itulah saya mendengar radio. Ada banyak stesen pilihan, sesekali seronok juga mendengar celoteh Simon di Light & Easy. Atau mendengar lawak Halim & Khairil di Era dan juga tekan ke RMKL mendengar garau suara Haji Manan Selamat & Sahabat RMKLnya.

Memandangkan kebanyakan siaran berpusat di KL, kebanyakan panduan jalan raya yang diberikan tak releven dengan pemanduan saya yang menghala ke Shah Alam diwaktu pagi. Tetapi amat berguna jika saya keluar ke KL. Ada perbezaan ketara antara stesen-stesen ini. Ada yang banyak celoteh mengarut, ada yang celoteh bermanfaat dan ada yang asyik info saja, jadi matlamat kita untuk berhibur tak tercapai. Bagaimanapun kita diberi pilihan, tak suka sini, tukar sana. Tak berkenan sana, tukar sini.

Jalan basah malam tadi. Kami sekeluarga tersangkut dalam kesesakan jalan di Jalan Tun Razak, sebaik sahaja habis makan malam di Juara Tomyam, Kampung Baru. Ada lawak yang membuatkan kami satu kereta ketawa. Siaran berita di radio RMKL menyebut tentang sikap segelintir masyarakat di Kelantan yang suka membawa masuk ayam/laga/serama dari negara jiran.

Nak dijadikan cerita, polis menemui dua ekor ayam serama dalam tempat penyimpanan barang sebuah bas ekspres. Naib baik ayam tu tak mampus. Siapa punya ayam? Semua penumpang tidak mengaku. Ayam tinggal macam nyawa ikan dalam kotak barang tu.

Amie: Tanyalah ayam tu, siapa tuannya!
Anas: Ayam mana boleh cakap, lepaskan ayam suruh ayam tu pergi kat tuannya!
Anis: Ok, suruh ayam tu tunjuk siapa tuannya!
Amie: Nak tunjuk dengan apa? Muncung? Kaki? Sabungnya?

Abah dengan mama yang duduk di kerusi depan, tumpang ketawa!

No comments: