Friday, September 10, 2004

BAJET 2005
SATU
sejarah akan dibentangkan di Parlimen petang ini. Seperti spekulasi Bajet 2004 dari tangan Perdana Menteri yang akan bersara, Bajet 2005 ini juga dilihat dengan pelbagai reaksi di tangan Perdana Menteri yang baru. Persoalannya ialah apakah langkah-langkah terbaru yang harus dan akan diperkenalkan dalam bajet kali ini?

Saya rasa yang akan ditekankan lebih ialah tentang sektor pertanian. Bagi menarik minat pelabur tempatan dan asing, bidang paling berpotensi yang akan diberikan tumpuan ialah bidang bio-teknologi yang masih di peringkat awal perkembangan. Mungkin ada good news untuk kementerian berkenaan dan memberi kesan positif kepada peladang, petani, penternak, nelayan - Felda, Felcra, Fama, LKIM dan seangkatan dengannya.

Saya juga harapkan ada bajet lebih untuk Pendidikan dan Perubatan. Saya juga berharap kerajaan menjadikan ekonomi tempatan (K-ekonomi, Industri Kecil Sederhana dll) sebagai pemacu utama. Ini kerana ekonomi dunia masih belum pulih sepenuhnya.

Apa pula yang anda harapkan?
Editor dan wartawan saya sudah tentu mengharapkan kebenaran saya untuk mereka menonton pembentangan Bajet 2005 ini dari pejabat saja. Ok...boleh, silakan masuk ke Bilik Fathy petang nanti.

No comments: