Wednesday, September 8, 2004

POLIGAMI
SEJUMLAH 75 peratus isteri yang dipoligami di Perlis hadapi tekanan. Kajian pada 2002 oleh Pensyarah Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia (KUKUM), Prof Madya Dr Leha @ Zaleha Muhamat berkata, kekeliruan dalam pemahaman berpoligami menjadi antara puncanya. Ketika membentangkan kertas kerja bertajuk "Poligami: Kefahaman Menurut Fiqh Islam" pada Wacana Poligami Menurut Perspektif Islam peringkat negeri Perlis di Kangar Selasa, beliau berkata, poligami merbahaya kepada isteri dan anak-anak jika tidak sejajar kehendak Islam. Dr Leha berkata, kajiannya juga mendapati 53.3 peratus daripada suami yang berpoligami telah berlaku tidak adil dari segi melaksanakan giliran bermalam terhadap isteri-isteri mereka.

Hakim Rayuan Syarie Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, Datuk Muhamad Asri Abdullah pula ketika membentangkan kertas kerja bertajuk "Prosedur poligami dan kesan terhadap pembangunan keluarga dan masyarakat Islam" berkata, Islam mengharuskan poligami dengan syarat. Januari 2003 hingga Julai tahun ini, Terengganu mencatat kadar poligami tertinggi (316 kes) manakala Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur kadar terendah (59 kes). Kelantan mencatat kadar poligami tanpa kebenaran mahkamah paling tinggi (222 kes) manakala poligami dengan kebenaran di negeri itu sebanyak 101 kes.

Ada pro dan kontra tentang poligami. Yang mengikut syariat, Alhamdulillah. Kalau tidak mengikut syariat, Nauzubillah. Ada lelaki seronok buat maksiat tapi tak mahu poligami. Ada juga lelaki yang seronok beristeri lebih tapi tak nak mengaku berpoligami. Malukah?

No comments: