Monday, March 22, 2004

PILIHANRAYA

SEMALAM saya angkut anak-anak untuk membawa mereka melihat sendiri bagaimana proses pilihanraya diadakan. Mereka pun bersemangat. Pagi-pagi lagi dah bangun, bersiap. Malah mereka mengejutkan saya supaya cepat pergi mengundi. (Macam nak hari raya pulak... kata mereka).

Sebelum itu saya suruh si kakak tolong semakkan nama saya di internet. Punyalah dia happy tengok nama saya ada dalam senarai dan terus print. Kami keluar rumah lebih kurang pukul lapan setengah pagi. Saya juga membawa nenek saya bersama (berumur lebih kurang 90 tahun - sudah berkerusi roda). Si tengah berdiri sisi saya di tempat semakan untuk menyemak nama saya di saluran mana untuk saya mengundi. Si bongsu pula menyemak bagi pihak moyangnya.

Malangnya mereka tak boleh masuk ke bilik mengundi walaupun mereka bersungguh-sungguh nak tahu bagaimana proses seterusnya. (Terima kasih kepada petugas di pusat mengundi kerana menolong saya membawa turun kerusi roda dari kereta dan memangku nenek saya begitu juga bila nak balik. Mereka baik sungguh walau ramai beranggapan mereka hanya nak pancing undi. Tak kisahlah...).

Dek kerana anak-anak tak puas hati nak tengok bagaimana rupa kertas undi, balik ke rumah saya pun lukislah bentuk kertas undi tu. Siap dengan lambang dan petak-petak yang hendak ditandakan.

Malam tadi mereka tunggu sampai tengah malam hendak mengetahui keputusan. Dan lebih daripada itu nak tahu apakah hari ini cuti atau kena ke sekolah... pagi ni liatnya nak kejutkan mereka!

Alhamdulillah, malam tadi semua berjalan lancar. Semoga anak-anak tahu bagaimana pentingnya suatu pilihanraya bagi menentukan masa depan mereka.

No comments: