Thursday, March 25, 2004

IYA KE TAK?

BETULKAH
andaian sesetengah orang tua sekiranya dalam perjalanan kita itu kita terjumpa sami, perjalanan kita itu tak berkat? Jadi jika terserempak juga dengan mereka, sebaiknya jangan menoleh ke arah mereka? Jangan lalu dekat mereka. Jangan berselisih dengan mereka. Lebih elok kalau berpatah balik ke rumah dan memulakan perjalanan baru. (Sebelum itu saya nak minta maaf kepada sami-sami sekelian. Bukan niat saya hendak memberi tanggapan negatif).

Kalau sungguhlah... bagaimana dengan orang yang jirannya sami? Ini rasanya hanya bidaah! Begitu juga kalau kereta kita terlanggar ular, monyet atau kucing, kereta itu dah jadi suei (betul ke ejaan ini). Sebab binatang tu badinya kuat. Perjalanan itu nanti mesti mendatangkan bahaya.

Lagi satu.. kalau kita sudah keluar dari rumah dan kebetulan ada benda yang tertinggal, kita dilarang berpatah balik untuk mengambil barang berkenaan. Orang tua kata tak elok... nanti perjalanan semula itu akan menimbulkan masalah. Walaupun kereta masih di porch tetapi pintu rumah sudah siap dikunci, kita tetap dilarang masuk semula ke rumah untuk mengambil barang yang tertinggal...

Antara percaya dengan tidak, itulah yang terjadi pada saya semalam. Handphone tertinggal di rumah! Sedangkan perjalanan saya baru bermula lebih kurang 3 km... saya serba salah nak buat pusing semula atau tidak? Naluri lebih kuat mengatakan `teruskan perjalanan'. Dan apabila balik dari pejabat, huh... missed call dan pesanan berlonggok-longgok! Maafkan saya!

No comments: