Sunday, December 8, 2013

BANJIR DI HATI

SAYA amat bersimpati dengan kejadian banjir yang melanda negeri-negeri di pantai timur. Di Kuantan yang paling teruk. Termasuk juga di Pekan dan di Kemaman Terengganu. Banjir tahun ini paling teruk dalam sejarah dengan hampir 60,000 oraang mangsa banjir di 27 pusat pemindahan banjir.

Ramai sukarelawan dari tempat lain datang membantu. Bandar Kuantan seperti laut dengan rumah kediaman seperti kotak-kotak mancis terapung atas air. Terutama di Sg Isap. Di situ juga sahabat saya dan juga penulis buku Hiasan Kek terbitan Alaf 21, Amaruszati Noor Rahim memulakan bisnes bakerinya.




Semenjak bertahun-tahun dia mengumpul modal dan dengan sokongan suaminya, Azli Lee Abdullah mereka berjaya membuka Bakeri Zati DHati.

Saya selalu mengikuti perkembangan bakeri mereka dengan kelas-kelas memasak, kelas demo, promosi kek dan crepe durian untuk membantu mangsa serangan di Gaza dan macam-macam lagi...


Namun semua usaha dan kek-kek fondan, kek bertingkat-tingkat, roti yang gebu musnah dalam banjir! Saya sedih melihat peti ais terbaring, terbongkang. Saya sedih melihan kek fondan mereka kembang dalam banjir dan saya sedih mengenangkan banjir itu telah memusnahkan semua kenangan manis mereka.


Namun saya yakin Zati dan Azli bukan calang-calang orang. Kemusnahan itu adalah satu kebangkitan bagi mereka. Saya dapat merasakan kekuatan jiwa mereka. Saya dapat selami semangat mereka tidak akan luntur, tidak akan lusuh dan kembang dalam banjir itu.



Saya doakan mereka turus tabah.
Saya yakin. Saya yakin!

No comments: