Friday, November 29, 2013

MPI MEETING

MALAYSIAN PRESS INSTITUTE (MPI) adalah sebuah institute yang memberi banyak latihan dan seminar kepada golongan wartawan dan editor di seluruh Malaysia. MPI dianggotai oleh hampir semua syarikat penerbitan akhbar dan majalah juga para wartawan dan editor.


MPI beroperasi dari sebuah banglo kerajaan di Jalan Ledang, sebuah kawasan perbukitan di Kuala Lumpur, dengan pejabat operasinya dianggotai oleh pekerja tetap. Pelbagai latihan dalaman di kendalikan di banglo ini.

MPI juga mengendalikan banyak peraduan penulisan yang dianjur oleh pihak kerajaanm, pihak badan berkanun dan juga pihak swasta. Acara paling berprestij yang dikendalikan oleh MPI ialah Malam Anugerah Kewartawanan Malaysia/Petronas dengan hadiah unggul iaitu Anugerah Kewartawanan Kajai.

Selain latihan dan pertandingan penulisan, MPI juga mengendalikan pembelajaran di kampus. Jalinan kerjasama telah diadakan bersama Universiti Utara Malaysia.


CEO MPI ialah Datuk Chamil Wariya. Beliau dibantu oleh kebanyakan anggota kanan syarikat-syarikat penerbitan.


 Antara dalam gambar ini ialah Datuk Chamil Wariya, Datuk Mustafa Omar (Harian Metro), T. Selva (The Star), Datuk Yong Soo Heong (Bernama), Tuan Syed Agil (Utusan Malaysia), Foo Tick Fat (Nanyang Siang Pau).

No comments: