Thursday, September 26, 2013

CAKAP TIDAK SERUPA BIKIN...

Saya selalu perhatikan status rakan-rakan di facebook yang kerap mengingatkan tentang amal jariah, amalan suci dengan melakukan solat tepat waktu tanpa cuas, jauhi kemungkaran dan penuhi setiap hari dengan zikir dan solat sunat.

Namun sesekali (ialah kita ini manusia biasa) mereka tersasul juga. Saya sedih... Dalam mengingat-ingatkan orang lain supaya berbuat baik dan dirinya sendiri yang selalu penuhi waktu luang dengan solat sunat dan wajib  tapi akhirnya mereka terjebak juga!

Mereka terjebak juga dengan berkongsi berita dan gambar yang mengundang komen melampau, tuduh menuduh dan fitnah memfitnah. Contohnya kes isteri Mat Yo yang menempelak Pak Guard Azman (dia duda...!) di tempat letak kereta airport.

Lalu saya berkata dalam hati... Ya Allah, Kau tunjukkan mereka perkara baik yang patut mereka lakukan, supaya mereka segera hentikan tabiat mengutuk belakang, kalaulah tidak sempat memohon maaf dengan empunya diri bagaimana?

Bagi saya, ya kita boleh memberi komen tetapi mestilah komen yang menasihati. Komen yang menokoh tambah asam garam, gula atau cuka hanya akan mendatangkan dosa kepada kita...

Status saya di facebook: Alangkah gembira hati saya mendapati ada rakan-rakan yang telah memadam posting dan segala komen menyentuh kisah wanita yang memarahi pakcik guard. Iyalah, ada masa kita beringat dan kawal diri, tapi ada masa kita terlepas komen. Apabila tersedar dan fikiran kembali rasional, eloklah kita tengok semula status kita, atau share video dan komen-komen. Ada peluang berjumpa kita boleh minta maaf, tetapi kalau kita pergi dulu....


No comments: