Friday, December 7, 2007

NASIB WANITA KITA
JABATAN
Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman sebelum ini mendedahkan ada 30 kes wanita tempatan diperdaya ejen sindiket pengedaran dadah antarabangsa yang ditahan di beberapa negara asing.

Selasa lalu, akhbar melaporkan seorang wanita dari Pasir Puteh, Kelantan, Umi Azlim Mohamad Lazim, 24, ditahan di China atas tuduhan membawa masuk heroin ke republik itu, 19 Januari lalu dan dijatuhi hukuman mati. (Berita terkini - Hukuman berkenaan ditangguhkan).

Seorang lagi wanita tempatan kini dalam tahanan pihak berkuasa luar negara atas kesalahan mengedar dadah jenis kokain di Brazil.

Irine Manggi, 20-an, berasal dari Kuching, Sarawak, dikatakan menjadi mangsa ejen pengedaran dadah antarabangsa yang mempergunakan gadis tempatan sebagai pembawa dadah, sama seperti apa yang didakwa berlaku ke atas dua wanita Malaysia di Jepun dan China. Dia kini ditahan polis Sao Paolo dan menunggu nasibnya yang akan ditentukan mahkamah negara itu.

Sebelum itu, Raja Munirah Raja Iskandar, 22, kini menjalani hukuman penjara tujuh tahun di penjara Jepun kerana kesalahan sama. Untuk mereka bertiga, didoakan semoga segala urusan undang-undang di negara asing dipermudahkan dan mereka berjaya dibawa balik ke Malaysia.

Untuk itu eloklah kita nasihatkan orang kita supaya jangan terlalu baik dengan orang lain dan paling penting kalau di airport - jangan susah payah bawakan beg orang, biar dia bawa sendiri hatta yang ringan sekalipun. (Sebaiknya bukan di airport saja, di mana-mana sekalipun. Tapi kalau pesan ini kita bagi tahu dengan mak kita mesti dia marah... dia akan kata pentingkan diri sendiri. Laa... macamana ya?)

No comments: