Monday, December 24, 2007

DISEMBER YANG BASAH
SALAM
hujung tahun untuk semua. Hujung tahun ini sama saja seperti hujung tahun 2006 lalu. Hujan masih lagi menyimbah negeri-negeri di Pantai Timur dan di Selatan Semenanjung. Tidak ketinggalan beberapa daerah di pesisir pantai di Sabah dan Sarawak.

Orang lain saya tidak tahu tetapi saya sendiri selalu menitik air mata melihat gambar-gambar dan membaca kisah-kisah sedih yang menimpa mereka yang kurang bernasib baik apabila rumah dinaiki air... habis harta benda musnah. Malah ada yang hilang ahli keluarga. Bukan senang hendak mengganti semula barang-barang yang rosak. Malah ada rumah yang hanyut dibawa arus deras. Saya kasihan melihat mereka bertungkus-lumus untuk memulakan hidup baru - membasuh rumah, mengemas semua selut dan lumpur. Semua itu bukan tugas mudah.

Saya doakan dari jauh semoga mereka semua diberi kekuatan dan semangat kental untuk meneruskan kehidupan. Semoga pihak berkuasa bertindak segera mengatasi semua masalah agar tidak berulang lagi tahun hadapan.

* Saya turut bersedih apabila jualan akhbar saya di negeri pantai timur merosot - jalan dinaiki air, kedai jual akhbar hanyut, tanah runtuh, jalan rosak, lebuhraya ditutup dan orang tak ada duit nak beli akhbar kerana membeli makanan dan keperluan anak bini lebih penting - kuatnya dugaan yang Allah beri.

No comments: