Tuesday, May 15, 2007

KATA-KATA PREJUDIS TERHADAP WANITA

KEMENTERIAN
Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat memandang serius kata-kata prejudis terhadap wanita yang diutarakan ketika sesi sidang Dewan Rakyat minggu lepas.

Setiausaha Parlimen Kementerian berkenaan, Datin Paduka Chew Mei Fun berkata, isu itu mendapat perhatian menteri berkenaan, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan telah membincangkannya di peringkat kementerian.

"Kementerian merasa kecewa terhadap peristiwa itu dan tindakan yang sewajarnya akan diambil bagi mewujudkan suasana yang kondusif kepada semua wanita," katanya ketika menjawab soalan Senator Datuk Yip Kum Fook pada persidangan Dewan Negara di sini, hari ini.

Insiden itu berlaku ketika Dewan Rakyat membincangkan kebocoran siling bangunan Parlimen apabila Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) dan Datuk Mohd Said Yusuf dilapor mengeluarkan perkataan prejudis dengan mengaitkan isu kebocoran terhadap Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah).

(Lebih kurang beginilah kata YB Bung Moktar; "Mana ada bocor... Btu Gajah pun tiap-tiap bulan bocor juga..." Ketika Fong sedang membantah keputusan Tim. Yang Dipertua Dewan Rakyat.)

No comments: