Sunday, May 13, 2007

AIR MATA UNTUK ABAH
SUBUH
tadi kami dikejutkan dengan berita kematian Pak Uda di Klang. Setelah berpakat dengan adik bongsu dia akan membawa abah dan emak dari Cheras ke Klang manakala saya terus sahaja dari Shah Alam ke Klang.

Sepanjang perjalanan ke sana saya asyik terfikir apakah perasaan abah... Dengan kematian Pak Uda itu, nampaknya kini hanya tinggal abah seorang sahaja dalam keluarganya. Sebagai anak bongsu dua belas beradik, kesemua enam abang-abangnya sudah meninggal dunia satu demi satu, paling akhir dua tahun lalu. Lima adik beradik perempuannya meninggal dunia ketika masih kecil, tidak sempat pun berusia lima tahun.

Kami sampai di rumah Pak Uda ketika abah sedang memandikan jenazah abangnya itu. Kemudian jenazah itu dia kapankan dengan bantuan anak-anak dan menantu arwah. Saya nampak kekuatan di wajah abah... hatinya cekal sama cekalnya ketika dia memandikan jenazah kesemua abang-abangnya dulu. Sekejap sahaja urusan selesai dan selepas disembahyangkan dia ke kubur pula untuk membacakan talkin untuk abangnya itu.

Renyai petang ini turut mengirim rindu saya pada arwah. Dan sayang yang tak terucapkan untuk abah dan mak...

No comments: