Friday, August 19, 2005

10% YANG PAHIT, 70% YANG SUAM KUKU.
AKHIR-AKHIR ini terlalu banyak spekulasi yang timbul tentang kerja-kerja media. Hal ini biasanya terjadi sekiranya ada pihak yang rasa teraniaya, dianiaya, ditindas, dianaktiri, dikelentong, ditipu, dipermainkan, dilaga-lagakan, rasa jawatannya tergugat, rasa panas punggung, bila rasa dah tak mampu tanggung bini empat dengan rumah banglo serba satu. Ah banyak lagilah...

Tetapi media akan dipuji melambung-lambung kalau mereka berjaya, boleh naik pangkat, dapat gaji besar, disanjung orang, dapat nama baik, boleh dapat segala yang mereka hajatkan, boleh dapat tender, dapat permit, dipuji PM. Media juga akan dipuji-puji dan amat dihargai kalau ada yang berasa dengan peranan medialah dia memenangi sesuatu pertandingan (MCA? MIC? GERAKAN? UMNO?).

Ada juga masa media dihalang ke sesuatu perjumpaan - Media Tidak Diperlukan. Media Tidak Dibenar Membuat Liputan. Media Dilarang Masuk. Media Tidak Dijemput - Itulah antara tulisan yang terpapar di muka pintu atau ada pegawai yang awal-awal lagi sudah menelefon memberitahu hal larangan berkenaan. Kununnya media ada agenda tersendiri.

Situasi sebaliknya akan terjadi jika lagi sebulan majlis akan berlangsung, media dipujuk rayu untuk hadir membuat liputan. Siap dengan jemputan kad yang cantik, lengkap dengan in advance gift (media mintak gift?), pegawai media akan buat baik, telefon hari-hari tanya khabar, ajak lunch/dinner, bila makin hampir waktunya media akan diingatkan dengan faks, dengan sms, dengan messenger, dengan pesanan suara (sampai penuh!)dan segala yang muluk-muluk.

Apa yang saya paparkan di sini ialah 10% daripada daily duty sebagai orang media. Tetapi 10% inilah yang selalu orang pandang... media tidak profesional, media tidak peka, media tidak rasional, media kaut untung, media manipulasi berita...

Sebenarnya kalau rasa media ini tidak penting, jangan jemput sejak awal lagi (sejak majlis pecah tanah) hinggalah ke akhir majlis (bila rumah terbengkalai). Atau kalau dah sampai marah sangat, panas hati, dukacita bersangatan, susah-susah boikot saja (tapi lepas tu batallah boikot tu dalam diam-diam).

No comments: