Thursday, June 9, 2005

SYUKRAN! SYUKRAN!
KEBOLEHAN berbahasa Arab kini menjadi advantage terutama di bidang pelancongan untuk bulan-bulan Mei hingga Disember di negara kita kini. Kerana apa? Puncanya hampir satu juta pelancong dari Timur Tengah telah dan akan membanjiri Malaysia pada tempoh berkenaan untuk menghabiskan cuti musim panas mereka.

Kita boleh lihat di Golden Triangle sahaja, wanita berpurdah dan lelaki Arab yang berpakaian ala Allahyarham Yasser Arafat (siapa boleh bagi tau nama khas untuk pakaian demikian?) kini menjadi fashion in town! Tidak dinafikan yang perempuannya cantik-cantik dan yang lelakinya memang handsome!

Malah hotel-hotel juga telah mengkhaskan beberapa tingkat di hotel mereka dengan gaya hiasan ala Timur Tengah. Ada hiasan pokok palma, pokok kurma dan irama muzik padang pasir. Nampak gaya macam hiasan dalam Hikayat 1001 Malam! Hidangan pun mewah dengan minyak sapi, kambing, salad mediterranean, roti stereng tu, kebab dan macam-macam lagi. Saya pun pernah tertengok di Sunway Lagoon, ada yang masuk mandi kolam sekali dengan jubah!

Jualan Mega Malaysia yang berlangsung dari 23 Julai hingga 24 September nanti dijangka akan menambah lagi jumlah pelancong. Disamping itu rakyat Indonesia merupakan antara pelancong yang gemar membeli-belah di Malaysia dan mengikut kajian, mereka membelanjakan 38 peratus dari keseluruhan perbelanjaan untuk membeli-belah di sini, kata Timbalan Menteri Pelancongna, Datuk Zahid Hamidi.

Rasanya sasaran menarik lebih sejuta pelancong dari Indonesia tahun ini akan tercapai sebabnya sehingga Mac lalu, seramai 241,000 rakyat negara berkenaan melancong ke Malaysia. Tapi kan, masa yang sama rakyat kita pergi cari nasi padang, daging dendeng dan sup buntut sapi serta telekung bersulam di Indonesia pun makin ramai jugak...!

* Oh ya, silalah baca LIBUR (dalam BM) dan TRAVERAMA (dalam BI)- dua buah majalah pelancongan terbitan KKSB. Kedua-dua majalah ini telah diiktiraf oleh Kementeri Pelancongan Malaysia. Malah telah diarah untuk diletakkan di bilik-bilik hotel. Terima kasih Datuk!

No comments: