Saturday, February 19, 2005

YOU KISS YOU PAY
SUDAH agak lama saya tidak menaiki LRT pada waktu puncak. Khamis lalu oleh kerana hendak menyahut arahan car pool, saya menanti Editor Nur, Lailatun yang datang dari Wangsa Maju di LRT Bandar Tasik Selatan untuk ke Seremban. Jam 7.30 pagi, memang waktu puncak. Keluar saja dari kereta atau turun saja dari motor, masing-masing sibuk menuju ke pintu tren. Saya suka nak tulis entri ini kerana gembira, campur bangga, campur syok dengan apa yang dilihat. Dalam mereka semua kalut turun dari kereta atau turun dari motor; inilah yang dapat saya catat:

1. Isteri salam, cium tangan suami dan suami cium dahi/pipi isteri.
2. Isteri salam tangan suami dan suami buat `dono'.
3. Suami kiss pipi isteri dan isteri buat `dono'
4. Suami hulur tangan, isteri bersalam dan blah
5. Isteri/suami keluar dari tempat pemandu dan isteri/suami ambil alih memandu kereta/motor.

* Tapi tak taulah saya kalau yang melakukan itu bukan oleh suami isteri. Apa komen anda? Namun perkara ini hanya dilakukan oleh yang Melayu/Islam. Tidak terlihat pun bangsa lain melakukan hal ini. Ada satu couple tu berbangsa Cina. Suami turun dari tempat pemandu, isteri ambil alih memandu dan sebelum bergerak, suami hulur duit pada isteri. Duit pasarlah tu kot...

No comments: