Thursday, February 10, 2005

BOLEH BELI STAMINA TAK?
WAKTU catatan ini ditulis kami sekeluarga baru sahaja balik dari USJ kerana kenduri perkahwinan sahabat suami. Wah ramainya yang datang. Lorong rumah tu sibuk betul dengan kenduri kahwin dan kenduri besar orang Cina sempena Gong Xi Fa Chai. Berjumpalah dengan kawan-kawan, berbual-bual. Ada ramai mak datin, datuk-datuk... so apa yang diperbualkan tu agak skima le jugak.

Balik dari Subang Jaya, singgah di kedai tepi jalan, teringin nak beli sekotak limau mandarin. Punyalah pilih kotak (sebab tak boleh rasa) kerana mahu yang manis. Kata tauke yang jual limau tu kalau kita terbeli limau yang manis maknanya hidup akan berkat sepanjang tahun. Kalau terbeli yang masam, maknanya sepanjang tahunlah tak ada `ong'. Eh boleh percaya ke? Kata suami, kalau kita terbeli yang masam, kita belilah lagi kotak lain sampai dapat yang manis... Kah kah kah! Sampai sakit perutlah makan limau kalau macam tu!

Anak-anak pun tanya pasal pengertian tahun ayam. Kata mereka apa yang dibaca dan didengar tahun ni semuanya tak best - tak boleh mulakan perniagaan baru, tak boleh mulakan hidup baru (kahwin). Pokoknya tak boleh buat sesuatu yang baru. Ish budak-budak, mereka mudah percaya. Jenuhlah si bapa terangkan, semua tu karut marut! Itu hanya bagi orang Cina. Kita orang Islam ni tak ada hari atau bulan atau tahun yang tak baik. Sepanjang tahun baik sahaja... barulah dia orang sengih.

Esok kami akan `berpindah' ke BB. Ya bagus tarikh yang dipilih, Jumaat pertama di tahun Hijrah. Mintak sangat-sangat supaya dapat berhijrah ke arah kebaikan. Jadi esok nak mengangkut sikit barang-barang di rumah sini untuk dihantar ke BB. Bagi lengang sikit rumah sini. Sekarang ni tengah bersepah gila rumah sini. Mujur cuti panjang, adalah masa nak lepak sikit. Maklumlah stamina dah kureng... kena minum jus kacip fatimah nampaknya saya nih!

No comments: