Tuesday, February 15, 2005

KASIH SAYANG TIADA NILAINYA


mawar sekuntum
cinta mahal di hati
pisahnya mati

SEMALAM adalah hari Valentine yang memang tak patut disambut oleh umat Islam. Hari berkasih sayang itu lebih kepada golongan bukan Islam. Sebab dalam Islam hari-hari adalah hari kasih sayang, tak ada hari khas untuk hari kasih sayang dan hari lain benci membenci pula.
Semalam apabila mahu ke bank ternampaklah seorang brother yang sahnya berperawakan Melayu duduk menebeng di tepi bank dengan berbaldi-baldi bunga ros. Saya buat do no sahaja, terus masuk bank.
Keluar dari bank cepat-cepat si brother tu usha saya suruh beli bunganya - RM5.50 sekuntum! Ada daun sehelai, balut dengan pembalut plastik dan reben. Mak datuk mahalnya...
"Hari ni saja kak, istimewa."
"Kenapa hari ni?" Saya tanya soalan bodoh!
"Hari kasih sayang, hari valentine. Belilah untuk si dia."
"Eh, murahnya harga kasih sayang saya... cuma RM5.50!" Saya menyindir.
"Keluar ratus-ratus tak kan RM5.50 tak boleh hulur. Janganlah kedekut.." Katanya.
Saya hangin! Duit saya suka sayalah nak buat apa, apalagi nak beli bunga dia atau tidak. Memang dia target orang keluar bank, sebab masa saya masuk bank tadi haram tak ditegurnya!
"Tak payahlah brother... saya Islam, tak patut sambut Valentine."
"Ah orang lain tu..."
"Orang lain saya tak masuk campur. Itu hal dia."
"Tolonglah kak... belilah. Saya dah nak balik. Saya tak tahan, panas sangat hari ni..."
"Iya panas sunguh hari ni. Saya pun nak cepat balik," kata saya dan terus blah!
Memang pun saya tengok bunga dalam baldi tu dah layu, dah tak segar dan masih banyak lagi belum terjual. Dengan keadaan itu saya harap tahun depan brother itu tak akan meneruskan aktiviti menjual bunga sempena Valentine lagi. Sebab kini kesedaran orang ramai semakin tinggi. Dulu memang ramai umat Islam sambut Valentine tapi akhir-akhir ini nampaknya semakin berkurangan. Alhamdulillah...

No comments: