Monday, November 29, 2004

BO LAYAN LA...
"APA yang you ada untuk I?"
Saya gamam apabila seseorang menangis di depan saya dan bertanya begitu. Dia seorang gadis, comel dan bergaya. Tetapi pertanyaan daripada bibir seorang yang cantik lawa dan berduit begitu menimbulkan rasa sakit dalam kepala.

"Eh, kamu kaya. Kamu boleh dapat apa yang kamu mahu. Malah kamu boleh menguasai ramai lelaki dan itu telahpun kamu buktikan selama ini. So what?" Soalan dia tidak saya jawab tetapi sebaliknya saya lontarkan soalan semula kepadanya.

Saya tidak perlu menyembunyikan rasa kasihan terhadapnya. Sudah banyak kali saya kasihaninya tetapi hasilnya serupa. Sebab itulah sudah banyak kali dia datang `mengadap' saya. Kalau dia dengar nasihat saya kali pertama tiga tahun dulu, saya rasa dia tak akan datang berjumpa saya lagi, menangis dan minta nasihat.

"Saya tak ada apa-apa untuk you. Semuanya saya dah beri. Sorry."
"Off course... thanks. Give me a call sometime... itu pun dah lebih daripada cukup," rayunya.

Okey, saya angguk. Just a call. Nak membebel beri nasihat, sorry. Banyak lagi kerja lain yang saya kena buat. Sebenarnya ramai orang yang mahukan nasihat... tetapi liat nak mengikut nasihat. Kemudian bila gagal, datang semula minta nasihat. Buat hal semula... dan datang semula minta nasihat. Haruskah orang begini kita layan?

No comments: