Thursday, April 8, 2004

CUBA, TRY, TEST

HARI
ini kita beralih topiklah pula. Bukan saya tak mahu menulis lagi tentang dunia belajar dan dunia pekerjaan tapi bimbang pula anda akan berasa bosan. So kita sentuh hal berkenaan di lain masa pulalah ya...

Seorang rakan kerja di Karangkraf ini mempunyai minat yang lain daripada orang lain. Minatnya ialah memasuki peraduan dan pertandingan yang dianjurkan oleh pelbagai pihak. Sudah pasti dia enjoy dengan minat itu dan dia akan mencuba dan terus mencuba.

Terbaru dia memasuki pertandingan teh tarik yang dianjurkan oleh sebuah stesen televisyen. Sebelum itu dia memasuki satu peraduan dan berjaya memperoleh sebuah motorsikal. Sudah banyak kali dia menang dan kalau kalau pun dia tidak berputus asa, pantang ada sahaja pertandingan dia pasti turut serta.

Saya teringat pada Rudy - wang gede wang gede! Dalam pertandingan Roda Impian dia berjaya mengumpul RM ribu-ribu jugalah jumlahnya. Adik kepada rakan saya pula berjaya memenangi percutian seminggu ke Afrika Selatan. Saya? Adalah menang beberapa pertandingan menulis cerpen dan puisi.

Dalam majalah-majalah di Karangkraf, ada banyak pertandingan dianjurkan. Sambutannya aduhai... berguni-guni. Walaupun sudah melepasi tarikh tutup, kadang-kadang, masih ada lagi sampul surat yang diterima. Purata, seorang peserta akan menghantar lima penyertaan. Bayangkan kalau 10 ribu orang...

Apa yang ingin saya katakan mengenai topik ini ialah tentang semangat mahu mencuba dan yakin berjaya. Jika kita tak cuba mana kita tahu kemampuan kita! Betulkah andaian saya ini?

No comments: