Thursday, August 20, 2015

Tiada Kaki dan Tiada Tangan Kiri!

Saya bermasalah sedikit hendak menyarung kasut ketika keluar dari rumah.  Nak sarung kasut yang mana? Kasut tumit tinggi? Kasut tumit rendah? Melihat foto ini, saya gigit bibir! Ada insan yang langsung tidak ada kaki untuk menyarung kasut!


* Semasa kecil dulu, abah belikan kasut sekolah kami dengan menjengkal tapak kaki untuk tahu saiz kasut.. Kemudian upgrade sikit, guna tali rafia. Abah-abah sekarang macamana?

Kredit foto dan teks: Tuan Tuah Johari Atan
Walau pun dia seorang kanak kanak
cacat anggota tapi dia masih
mampu memberikan senyuman
penuh bertenaga!
Allah itu Maha Mendengar
lagi Maha Mengetahui
Subhanallah

Baiklah saya mahu menulis mengenai sahabat saya Tuan Tuah Johari Atan. Beliau adealah seorang insan kurang upaya (OKU). Beliau tidak mempunyai kedua belah kaki. Dan tangan kirinya hanya ada separas siku sahaja!

Namun beliau bukan sembarangan dan tidak pernah menjadikan kekurangannya itu sebagai halangan untuk dia terus sukses dalam kerjayanya. Beliau adalah seorang PEGUAM lulusan Universiti Malaya. Kini beliau diberi tanggungjawab oleh kerajaan menganggotai satu agensi bagi membantu golongan kurang upaya. Hebat!


Pertemuan bersejarah bersama Tuan Tuah Johari Atan, seorang peguam hebat dan pejuang kepentingan OKU. Semoga semangat dan kecekalan beliau akan menyerap ke dalam diri insan kurang bernasib baik yang lain. Saya bersama dalam sesi motivasi di sebuah sekolah di Melaka..

tuan Tuah bersama suami saya, Ahmad Saabun.


2 comments:

Angah said...

Semoga dipermudahkan segala urusan beliau...

Sri Diah said...

Insya Allah Angah. Saya tahu beliau seorang yang kuat semangat.