Saturday, March 24, 2012

ADIK-ADIK YANG BERBAKAT DAN PENUH SEMANGAT
Jemputan untuk mengadakan Bengkel Penulisan di Sekolah Menengah Tinggi Perempuan Melaka (SMTPM) telah saya sahkan sebulan sebelum tarikhnya menerusi seorang sahabat baik, Hajah Ana Razak. Bengkel ini diadakan atas anjuran Alumni SKTPM.
Saya memang suka dapat berjumpa dengan pelajar untuk berkongsi ilmu yang ada. Itu adalah antara niat penting saya bersetuju dengan tawaran ini. Saya teruja. Saya mahu luahkan segala ilmu yang saya simpan dalam dada. Semoga dengan cara itu saya dapat mencipta lebih ramai lagi barisan pelapis dunia penulisan.
 * Emak adik ini menyimpan semua novel saya. Terharu rasanya apabila dia beritahu emaknya nak sangat berjumpa saya tapi tak boleh... sebab sedang menjaga bapanya yang sakit :( Mereka tinggal di Peringgit.
 Saya ditemani suami. Kami menginap di Ayer Keruh De Village, lokasi yang kerap kami tempah setiap kali jika ada apa-apa aktiviti di bandaraya bersejarah itu. Anak-anak juga suka di sini sewaktu mereka kecil dulu kerana kolam renangnya betul-betul menghadap bilik.
Bengkel penulisan dua hari ini saya bahagikan kepada beberapa genere. Hari Jumaat untuk bengkel penulisan berita dan rencana. Who, What, Where, When dan How (5 W 1H). Ini termasuk latihan praktikal individi dan juga latihan berkumpulan. Kemudian para pelajar mempersembahkan hasil tulisan mereka.
 Bengkel pada hari Sabtu pula adalah khusus untuk penulisan cerpen dan juga penulisan novel. Ini juga diterangkan dengan jelas mengenai pembinaan watak, plot bercerita, dialog dan juga konsep keseluruhan cerpen dan novel. Kemudian pelajar juga diminta mempersembahkan hasil tulisan mereka.


 * Ini adalah antara cara saya mengajar mereka membina watak-watak dalam karya mereka.
Sampai sekarang saya masih berhubung dengan para pelajar - kerana mereka mengirim tulisan-tulisan mereka menerusi emel dan meminta saya membetulkan tulisan-tulisan mereka. Saya lakukan ini peringkat demi peringkat... semoga mereka berjaya menjadi penulis yang hebat suatu hari nanti.




Terima kasih saya ucapkan kepada para pelajar, guru-guru pembimbing, dan juga pihak Alumni SMKTPM yang sudi menjemput saya. Sesungguh peluang ini amat besar maknanya. Saya melihat anAk-anak murid semua begitu teruja. Mereka amat kreatif. Guru-guru juga amat komited. Mereka saling bekerjsama dan saling dorong mendorong atas segala yang saya terangkan semasa bengkel berlangsung.

>>>> Lebih banyak gambar-gambar (DI SINI)

No comments: