Tuesday, September 5, 2006

AMANAH
SAYA
kini di Pengkalan Chepa, Kelantan. Ada banyak perkara yang perlu dilakukan di sini. Pelbagai tugas terletak di pundak. Bermacam perancangan yang telah, sedang dan akan dilaksanakan di sini. Di masa yang sama saya juga ada tanggungjawab besar di Terengganu dan juga di Pahang. Ini amat mencabar minda, kreatviti dan juga fizikal. Hanya pada Allah swt saya sandarkan harapan atas segala kepercayaan yang diberikan oleh majikan.

* Petikan daripada MAHLIGAI CINTA

PERJALANAN memandu bersendiri balik dari Kuantan ke Kuala Lumpur terasa amat jauh sekali. Entah berapa ribu kilometer aku tak tahu. Ia adalah suatu perjalanan yang penuh dengan onak dan duri. Kurasakan aku menempuh badai yang hebat. Habis calar-calar tubuhku…darah kecewa menitik tidak tertampung-tampung.

Di Paya Bungor aku hampir melanggar seorang penunggang motosikal. Lelaki muda itu menunggang bagaikan pelumba motor kapchai. Sekejap motornya dipandu ke tengah dan sekejap kemudian ke tepi pula. Kusumpah dia. Kumaki dia. Rupanya telefon bimbit melekap dibawah topi keledarnya!

Mujur aku berjaya mengelaknya. Jika tidak dia pasti terperosok ke bawah kereta. Atau jangan-jangan aku dan Angah sudah terbaring di tepi lebuhraya! Ketika di Bentong pula, kereta yang kupandu entah berapa kilometer sejam hampir-hampir terbabas. Telah pun terbabas sebenarnya. Mujur dapat kukawal dan tidak melanggar pembahagi jalan.

Dan tatkala menghampiri Karak, aku memang berhenti rapat betul-betul di belakang sebuah Perdana V6 berwarna krim yang dipandu oleh seorang anak muda. Anak daraku di tempat duduk sebelah, berkali-kali mengucap di sepanjang lima jam perjalanan itu. Dia tak putus-putus bercakap apa sahaja yang termampu olehnya. Dia menasihatiku macam-macam tetapi semuanya mengikut fikiran usia 17 tahunnya.

"Mak... kita tinggalkan saja abah... Kita memang boleh hidup tanpa abah..."

No comments: