Monday, November 21, 2005

YOU LAP ME, I LAP YOU...
BUDAYA gay dan lesbian sememangnya jelas haram di sisi semua agama di Malaysia. Namun ada negara jiran dalam rantau Asean ini yang menghalalkan budaya berkenaan. Kini undang-undang di Malaysia tercabar lagi... perkahwinan sejenis antara Jessie dan Joshua telah membuatkan persatuan agama Islam, Hindu, Sikh, Buddha dan Kristian kembali bersatu hati untuk menentangnya.

Kata mereka mulai sekarang kerajaan perlu bertindak tegas (patutnya dulu lagi!) apalagi menerusi sistem demokrasi dan liberalisasi yang Malaysia amalkan. Patutnya dulu lagi kita sudah menyediakan peruntukan undang-undang mengenai ini, jangan sudah terjadi baru nak ambil tindakan - orang ramai lapor kepada polis, ditangkap, bicarakan dan jika sah bersalah dipenjarakan.

Dalam kes terkini Jessie dan Joshua telah melangsungkan perkahwinan mereka di sebuah hotel terkemuka di Kuching dengan dihadiri oleh kira-kira 800 rakan dan saudara-mara. Tiga paderi dari Bountiful Harvest, Shepherd's Centre dan Assembly of Love telah menyempurnakan majlis perkahwinan mereka. (Maknanya gereja di Kuching membenarkannya!)

Krisis identiti ini berlaku dalam dunia sekitar saya sejak bertahun-tahun lamanya hinggalah ke hari ini. Saya sudah masak dengan perilaku, gaya hidup, sikap dan pendirian mereka. Ada yang ok, kenal diri tapi banyaknya yang tak ok, terikut-ikut dengan budaya barat. Kaedah mereka mudah saja, "Kami tak kacau you all, you all janganlah kacau kami. Kubur masing-masing, masing-masing jaga..." Tapi bolehkah kita hanya memandang sahaja sedangkan dalam hati kita sebenarnya ada barah yang menanah?

Antara yang memberi komen hal ini ialah:
- Naib Presiden Belia Xien Liang Wilayah Persekutuan,
Kelvin Ang Keh Den.
- Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM),
Yusri Mohamad.
- Setiausaha Agung Majlis Belia Malaysia (MBM),
Norizan Shariff.
- Setiausaha Agung Persatuan Gereja Evangelical Malaysia,
Reverend Wong Kim Kong
- Profesor di Jabatan Fiqh dan Usul di Akademi Pengajian
Islam Universiti Malaya, Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abd. Majid.
- Presiden Persatuan Kebajikan Sikh Malaysia, Harbans Singh Gill.
- Presiden Hindu Sangam Malaysia, Datuk A. Vaithilingam.

p/s: Simpan nama-nama ini untuk rujukan. Lebih detail klik SINI

No comments: