Thursday, April 21, 2005

SALAM MAULIDUR RASUL
Semoga Maulidur Rasul tahun ini memberi kita lebih pengertian dalam mengenang berjuta makna di sebalik detik kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad saw.

SALAM TAKZIAH
Beberapa hari lalu ada entri tentang kematian, hari ini saya sampaikan satu lagi berita kematian seorang sahabat yang saya anggap seorang guru bagi saya, Allahyarham Dharmawijaya di Seremban, pagi ini.

Beliau banyak mengajar saya tentang puisi dan teknik penulisan yang baik. Untuk lebih kenal tentang puisi dan nilai beliau terhadap kemanusiaan, silalah baca tulisan sahabat saya, Editor Dewan Sastera, Rozninah Abd Azib tentang Allahyarham Dharmawijaya di sini.

Di Sini Berawal Berakhirnya
Kadang waktu
Reka budimu
Menitipkan goda
Ke siang malamku
Berembun lara

Kadang waktu
Manja mesramu
Menghamilkan dusta
Ke redup mataku
Berkolam duka

Kadang waktu
Murni kasihmu
Menghamparkan gelora
Ke ngeri mimpiku
Berbulan jingga

Di sini budi
Bercerai berkecainya setia
Di sini hati
Berawal berakhirnya cinta

- Dharmawijaya

No comments: