Tuesday, April 26, 2005

LUPAKAN SUP EKOR
MINGGU lalu dua kenalan telah menjalani pembedahan jantung. Kedua-duanya di Hospital Pantai, Bangsar. Seorang wartawan masih muda, berusia lingkungan 34 tahun. Empat saluran jantungnya tersumbat dan pembedahan by-pass dilakukan. Empat urat di bahagian betis dan paha telah diambil menggantikan saluran yang tersumbat.

Seorang lagi yang menjalani pembedahan jantung di hospital berkenaan ialah bapa kepada seorang kakitangan kanan syarikat, bergelar Datuk berusia lingkungan 60-an. Sejenis cip dimasukkan ke jantung, sebagai alat yang akan mengaktifkan jantung sekiranya jantung asal tidak berfungsi. Cip ini menggunakan bateri dan akan ditukar dalam masa 10 tahun.

Canggih sungguh teknologi. Canggih sungguh hospital berkenaan. Yang pastinya bil juga melambung tinggi. Saya agak-agak bil bagi bagi dua pembedahan berkenaan menjangkau ratusan ribu ringgit. Alhamdulillah Datuk berkenaan memang berkemampuan. Beliau seorang ahli perniagaan berjaya. Bagi staf, kami dilindungi insurans dan bil rawatan dibereskan oleh pihak insurans. Lega rasa dada kalaulah ditakdirkan menerima nasib sama ...

Mengapa si kawan yang baru berusia lingkungan 30-an menghidapi jantung tersumbat? Saya siasat punya siasat; Rokok? Yes, itu hantu nombor satu. Pemakanan jgua salah satu puncanya.Jauhi sup ekor - sebab itulah yang menjadi minat rakan saya tu! Kerana tuntutan kerja, senaman pun jarang dapat dilakukan. Kami ni senaman jari saja di keyboard.

Seorang kawan berbisik perlahan. Katanya kita ni kerja teruk, gaji banyak tapi bila dah berpenyakit selera makan pun terbatas, nasi hanya boleh sehari sekali itupun sedikit saja, cuma banyak sayur, makan buah sahaja. Lupakanlah pizza, kentang goreng, mi mamak, ayam goreng dan segalanya... Tapi bagi saya sebenarnya kita cari duit banyak bukan untuk diri kita saja tapi untuk anak-anak, untuk generasi akan datang. Betul tak?

No comments: