Thursday, December 25, 2008

INI BUKAN SURATAN, INI BUKAN KEBETULAN
EKONOMI
di Amerika, Jepun dan Hong Kong makin merudum. Di Singapura juga. Kini di Malaysia, bahang itu kian terasa terutama bagi syarikat yang berpangkalan di luar negara.



Gergasi perbankan Lehman Brothers yang berusia beratus-ratus tahun itu pun sudah tumbang. Citibank juga sudah memberhentikan 18,000 pekerja. Dalam bidang pemotoran, Toyota telah menyatakan bahawa lebih ramai pekerjanya akan diberhentikan.

Pelbagai kaedah dicadangkan bagi mengelak pemberhentian pekerja. Antaranya seperti menghadkan kerja lebih masa, mengurangkan waktu kerja harian dan hari-hari bekerja di dalam seminggu.

Teori last come, first go ada kalanya jadi terbalik. Meski pemberhentian pekerja hanyalah langkah terakhir yang terpaksa diambil majikan, tetapi dalam keadaan nazak serba kemungkinan terpaksa dilakukan sekalipun menutup terus operasi syarikat.

Apa reaksi anda apabila datang ke pejabat pada 2 January 2009 nanti dan bos memberi surat penting yang isi kandungnya antara lain bermaksud syarikat sudah gawat dan anda antara yang terpaksa diberhentikan...

Menurut Kementerian Sumber Manusia, sehingga Nov tahun ini sebanyak 28,000 pekerja pelbagai sektor di Malaysia diberhentikan atas pelbagai sebab. Bagaimana dengan masa depan lebih 300,000 pekerja Malaysia di Singapura yang kini dilanda kemelesetan ekonomi? Adakah peluang pekerjaan untuk mereka di Malaysia?

Selain menghadkan kemasukan pekerja asing supaya peluang pekerjaan diberikan kepada rakyat tempatan, apalagi cadangan anda?

No comments: