Saturday, March 17, 2007

EMBARGO
SETIAP
berita yang akan diumumkan oleh pihak menteri atau sesiapa sahaja semestinya mempunyai waktu embargo - waktu dimana pihak media tidak boleh menyiarkannya sehingga pada tarikh sebenar yang ditetapkan bagi penyiaran. Laporan akhbar mestilah disiarkan selepas masa embargo.

Namun pada 4 Mac lalu, negara dikejutkan dengan pengumuman 'Nadiah Amirah peroleh 19 1A SPM 2006' oleh salah sebuah akhbar yang disifatkan mendahului laporan rasmi Kementerian Pelajaran (mendahului statment Menteri).

Keputusan telah disiarkan lima hari lebih awal. Keputusan telah bocor dan ini tidak pernah terjadi sebelum ini apatah lagi laporannya pula salah. Adakah ini agenda orang berkepentingan?

Pihak-pihak yang terbabit khususnya Lembaga Peperiksaan Malaysia mesti tampil untuk memberi penjelasan tentang perkara ini dan pihak media memohon maaf kerana melaporkan berita yang tidak tepat.

Bagi saya pelajar paling cemerlang ialah pelajar Sekolah Agama Maahad Muhammadi Perempuan,Kelantan, Siti Fatimah Mukhtar, 17, yang memperoleh 17 1A dan satu 2A; manakala seorang pelajar berusia 15 tahun Melisa Sia Yin Ying mencatat sejarah apabila menjadi calon termuda memperoleh 17 1A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

* Hal embargo ini kalau Karangkraf lakukan mesti dah kena warning. Orang tu macamana?

No comments: