Friday, December 22, 2006

Pak, Balik LAH

Kepada Pak,
Selepas beberapa hari di Caracas, Venenzuela kerana urusan bisnes sepatutnya Pak janganlah teruskan niat untuk pergi bercuti. Pak, baliklah. Dua minggu di luar negara itu bukan satu masa yang singkat. Sebabnya di tanahair sekarang, ramai saudara mara kita di selatan terutama di Johor, Melaka dan kini di Pahang sudah hilang tempat tinggal. Rumah mereka musnah, ada yang ranap dan hanyut dibawa air.

Pak, hampir 60,000 orang telah dipindahkan. Ini satu angka yang besar. Manakala jumlah kematian setakat ini sudah lima orang dan mungkin akan bertambah. Sememangnya Pak, banjir kali ini adalah yang amat dahsyat! Abang Musa di Kota Tinggi sudah berhari-hari terputus hubungan. Hakimi, anak saudara di Bandar Penawar sudah tiga hari tidak dapat balik ke rumah mak bapanya di Kota Tinggi sebaik habis khemah ibadah. Manakala besan emak di Johor Bharu juga semakin menderita terputusnya bekalan keperluan harian... dan hujan di luar rumah terus mencurah.

Tidak lama lagi sekolah akan dibuka tapi ramai anak-anak sudah hilang arah. Ramai isteri dan suami tidak menentu hala tuju. Semua pegawai polis, bomba dan tentera telah dikerah bekerja siang malam. Kereta dan trak sudah tidak bermakna lagi. Setidaknya mesti gunankan bot berkuasa besar. Malah helikopterlah yang paling berkuasa kini.

Pak, kiriman pesan Pak pada wakil kita di BERNAMA
itu tidak cukup. Yang baiknya Pak, Balik LAH

Sekian daripada anakanda.

No comments: