Sunday, October 15, 2006

SALAM AWAL MINGGU
SALAM
Ramadan dan Salam Aidilfitri yang bakal menjelang kepada semua. Kata emak saya semasa kami adik beradik masih kanak-kanak dulu - jangan dikira sudah berapa hari kita berpuasa (banyak kiraannya) jadi kiralah lagi berapa hari kita kena berpuasa (jumlahnya makin sedikit). Betul. Ya, waktu itu sama seperti hari ini, ketika itu kami adik beradik sudah boleh membilang dengan jari tangan tak perlu masuk kiraan jari kaki. Kelakar!

Maaflah atas kesibukan. Maklum hampir hujung tahun dan perancangan 2007 sudahpun bermula kini. Di masa yang sama sambutan terhadap surat khabar Sinar Harian memungkinkan kami untuk terbitkan 7 x seminggu berbanding sekarang 5 x seminggu. Selepas itu akhbar ini akan mengambil tempat di beberapa negeri terpilih pula. Nampaknya saya semakin kerap outstation.

Semalam berbuka puasa bersama ahli besar Karangkraf. Dan bertemu Nash yang duda, membawa lapan anak-anak Aceh mangsa tsunami menerbitkan air mata apabila mereka bernasyid. Nada suara anak-anak yang kehilangan ayah, ibu, ahli keluarga terdengar hiba. Saya bayangkan kalaulah tragedi tsunami itu muncul lagi...

Sehari sebelum itu berbuka puasa bersama Menteri Wanita, Kak Ijat dan ahli media lain di KL Hilton mengisi diari hari. Tentunya peluang berjumpa sahabat media dari penerbitan lain amat besar maknanya. Banyak perkara yang dibualkan, sampai lupa hidangan tersedia. Dan terima kasih atas layanan staf kementerian yang baik budi.

Saya sudah memulakan novel baru. InsyaAllah, harap-harap mencapai target.

No comments: