Sunday, August 6, 2006

SALAM DARI TOKYO

3hb Ogos 2006 -Penerbangan dari KUL - NARITA Airport menaiki JAL mengambil masa lebih kurang tujuh jam. Selamat tiba di sini disambut Miki San (anak pahang yang sudah 24 tahun di Tokyo) dan En. Hamid (berasal dari Singapura. Urusan imigresen dan kastam semuanya berjalan lancar. Menaiki bas khas, kami terus dibawa ke Narita Garden Hotel. Di sini hanya untuk mandi dan sarapan. Kemudian cepat-cepat bersiap naik bas semula.

Jam 5.30pm tiba di Kawaguchi Lake Ryoken (sebuah hotel gaya traditional dengan hiasan bilik tatami.Dinner juga dengan tradisi Jepun. Disuruh pakai baju jepun ala kimono tu - lupa namanya, nanti kalau ingat saya tulis semula. Malam itu ada pesta bunga api di Lake Kawaguchi. Hebat sakan - sampai tengah malam. Dalam keadaan tu kami terpaksa lelapkan mata - kena tidur sementara nak mendaki Mt.Fuji.

Tepat 12.30 terpaksa bangkit. 1.30am bertolak ke Mt. Fuji (station 5). Selepas solat subuh bertolak dan mulakan pendakian jam 3.30am. Kami dibekalkan tongkat dengan dua biji loceng untuk keselamatan. Begitu juga tabung oksigen seorang satu. Pakaian lengkap - macam nak melawan salji.

Dengan bangganya kami dapat melihat matahari naik di pertengahan jalan. Alangkah hebatnya - garangnya rupa cahaya itu menerjah bumi. Kami meneruskan pendakian... berjalan, naik dan terus naik mendaki, berhenti bila penat, mendaki lagi dan lagi, berehat dan minum seteguk dua... puncak Fuji jauh lagi!

Tak boleh jadi... tenaga makin kurang. Kepala lutut macam dah nak tercabut. Kunyah pula power bar, power gel dan matahari sudah tegak betul-betul di atas kepala. Akhirnya kami tiba di stesen 6. Pertengahan stesen 6, dua orang ahli kepenatan dan ambil keputusan untuk keluar daripada list.... macam Afundi keluar. Terpaksa gantung tongkat! (Siapa tu?).

Mereka yang lain teruskan perjalanan...

No comments: